Létání s horečkou: Kdy to začíná být nebezpečné?

Doba čtení: 5 minut

Létání s horečkou: riziko

Létání s horečkou může být velmi nebezpečné jak pro nemocného, ​​tak pro ostatní cestující. Opět se zvyšuje riziko trombózy, které je zvýšené už za letu, oslabený organismus si v letadle těžce odpočine a v závislosti na onemocnění hrozí i infekce spolucestujících. Důvodem horečky může být navíc nemoc, kterou zase může zhoršit létání.

Jinými slovy: Létání s horečkou prostě není dobrý nápad – alespoň na komerčním letadle. Vysvětlíme vám spojení a ukážeme vám alternativu, pokud není možný pravidelný let.

Co je horečka

Horečka je zvýšení teploty jádra v těle, které se obvykle vyskytuje jako přirozená obrana proti nemoci. U lidí se tělesná teplota 38 °C nebo více nazývá horečkou. Samotná horečka však obvykle není onemocněním, ale příznakem základního zdravotního stavu. Obvykle se jedná o infekci, ale horečka může mít i jiné příčiny, například nádor.

V první fázi se často objevuje zimnice a zvýšený pocit chladu. Tělo zde vysílá signál, že je chladno, aby zvýšilo tělesnou teplotu. Pacient obvykle reaguje teplým oblečením, tlustými přikrývkami nebo termoforem a tím také přispívá. Tělo je normálně schopno omezit úroveň horečky bez pomoci, než se sama stane nebezpečím. To by byl případ tělesné teploty vyšší než 41,5 °C.

Pokud horečka opět ustoupí, je tento proces často spojen se silným pocitem tepla, pocením a s tím související ztrátou tekutin. Při horečce je proto důležité hodně pít a kompenzovat ztrátu tekutin. Mimochodem, opatření ke snížení horečky pomocí léků nebo domácích prostředků jsou nyní kontroverzní. Protože horečka je obvykle žádoucí imunitní reakcí, která se normálně sama reguluje, zásah do tohoto procesu je jen zřídka užitečný.

Zvýšené riziko trombózy při letu s horečkou

Riziko trombózy se obecně zvyšuje během letu: Spolujezdec zůstává na sedadle dlouho nehybně, vzduch v kabině je suchý a vy často pijete jen trochu tekutiny. Díky tomu je krev hustší a mohou se tvořit krevní sraženiny, známé jako trombóza.

Pokud cestovatel trpí horečkou, tyto účinky jsou někdy zesíleny: Kdo je již slabý, bude se během letu pohybovat ještě méně než zdravý pasažér. A případný nedostatek tekutin může být doprovázen zvýšenou potřebou tekutin v důsledku horečky. V neposlední řadě se horečka často zakládá na infekci, která může vést k zánětlivým procesům v těle. Za určitých okolností tyto procesy dále snižují rychlost průtoku krve a zvyšuje se riziko trombózy.

V závislosti na případu mohou být následky trombózy vážné. V noze mohou způsobit bolest nebo pocit tíhy. Ještě problematičtější je, když se část krevní sraženiny odtrhne a dostane se do životně důležitých orgánů. To může vést k embolii (např. plicní embolii), která může být v nejhorším případě smrtelná. Při embolii je také možné trvalé poškození orgánů. S ohledem na tyto možné následky by nikdo neměl bezstarostně nastupovat do letadla s horečkou. Důvodů je ale více.

Nedostatek odpočinku během letu

Každý, kdo je vážně nemocný, často patří do postele a měl by odpočívat. To umožňuje imunitnímu systému dělat svou práci a účinně bojovat s nemocí. Let v pravidelném dopravním letadle je na druhé straně pro nemocného velmi namáhavý: Cestující většinou musí při odbavení čekat ve frontě, v letadle mohou sedět, ale většinou si nemohou lehnout a po přistání pokračují do cíle své cesty. Nemocný pasažér se navíc po dobu na obou letištích musí starat o svá zavazadla – případně těžké kufry.

To vše neprospívá práci imunitního systému. V důsledku toho se onemocnění léčí méně efektivně, a proto trvá déle, případně se dokonce zhoršuje. Pacient si tedy dělá medvědí službu, když nastupuje do letadla s horečkou.

Riziko infekce pro ostatní cestující

Nejen, že si pacient nedělá laskavost, ale vystavuje ostatní cestující zbytečnému riziku při nástupu do letadla s horečkou. Horečka je nejčastěji způsobena infekcí a mnoho z těchto infekčních onemocnění je nakažlivých. Spektrum sahá od zcela neškodných nepříjemností, jako je lehká chřipka až po COVID-19 nebo jiné život ohrožující infekce, z nichž mnohé však již nejsou v Evropě tak běžné.

Pokud tedy nemůžete vyloučit, že horečka je způsobena infekčním onemocněním, je krajně bezohledné letět pravidelně. Během letu totiž často sedíte celé hodiny vedle cizího člověka a dotýkáte se povrchů, kterých se již dotklo mnoho jiných cestujících – například kliky dveří toalety nebo loketní opěrky, na kterou položil ruce pasažér z předchozího letu. Je tedy velmi snadné šířit svůj virus v letadle a nakazit jím další cestující.

Zhoršení základního onemocnění

Změny tlaku vzduchu během letu mohou také nepříznivě ovlivnit základní onemocnění. Někdy je to nepříjemné, ale nakonec neškodné – například v případě zánětu středního ucha. Zde vyrovnání tlaku v uchu nefunguje tak dobře a to může vést k silné bolesti ucha při startu a přistání.

Jiné nemoci, jako je zápal plic, jsou ovlivněny nižším tlakem vzduchu mnohem nebezpečnějším způsobem: Nemoc zajišťuje, že příjem kyslíku přes plíce již nefunguje tak dobře. Nižší tlak v kabině u dopravních letadel má podobný účinek. V kombinaci to může znamenat, že saturace pacienta se zápalem plic kyslíkem klesne na život ohrožující úroveň. Zejména pokud nevíte, která nemoc horečku způsobuje, měli byste se vyhnout zdravotním komplikacím a vyhnout se létání.

Může letecká společnost odmítnout nástup na palubu, pokud máte horečku?

Letecká společnost samozřejmě nepodrobuje každého cestujícího důkladné lékařské prohlídce, než mu bude povoleno nastoupit. Pozemní personál si ale všímá zjevných známek nemoci. Pokud se tedy pacient s horečkou jeví jako slabý, silně se potí nebo se třese, nebo dokonce potřebuje podporu, upozorní to posádku. Nakonec je to kapitán letu, kdo rozhodne: Bylo by nebezpečné vzít s sebou nemocného – ať už pro sebe, nebo pro ty, kdo s vámi cestují?

Kapitán je při rozhodování vázán pouze svým vlastním svědomím. Neexistují žádná jasná pravidla, která ho zavazují, a zejména neexistuje právo ho brát s sebou. Dá se s jistotou předpokládat, že většina pilotů má tendenci být opatrná a nechce riskovat zdraví cestovatele. Kromě toho by lékařská pohotovost ve vzduchu měla za následek neplánované mezipřistání. To není v zájmu pilota ani letecké společnosti, pro kterou pracuje.

Alternativy k pravidelným letům s horečkou

Pokud plánovaný let s horečkou není dobrý nápad, jaké jsou alternativy? Odpověď na tuto otázku velmi závisí na konkrétní situaci. Každý, kdo skutečně chtěl jet na dovolenou nebo služební cestu, by ji měl jednoduše odložit nebo zrušit. Koneckonců, nikomu nepomůže, když jste nemocní v posteli ve své prázdninové destinaci, a pokud jste v tak špatném zdravotním stavu, neměli byste chodit na obchodní schůzku.

Situace je složitější, pokud již cestujete a horečka se objeví krátce před zpátečním letem. V případě lehčích onemocnění si můžete prodloužit rezervaci hotelu o několik dní nebo si během nemoci najít náhradní ubytování. Pokud jste vážně nemocní nebo příčina horečky není jasná, měli byste vyhledat lékařské ošetření – možná i nemocnici.

Pokud se nacházíte v zemi se špatnou lékařskou péčí, možná budete chtít svěřit svou léčbu místním lékařům pouze na dobu nezbytně nutnou. V tomto případě je vaší nejlepší volbou mezinárodní zpětná přeprava leteckou záchrannou službou. Na rozdíl od dopravního letadla je zde létání s horečkou ve většině případů možné.

Na palubě sanitního letadla se o vaši pohodu postará zkušený letecký lékař, který může využívat moderní lékařské vybavení, které umožňuje i přepravu mnoha pacientů na jednotce intenzivní péče. Letový lékař přijme opatření ke snížení rizika trombózy, zatímco vy strávíte let na lůžku pro pacienta a můžete tam odpočívat. Nejsou zde žádní cizí pasažéři, kteří by vás nakazili, a pokud by tlak vzduchu v normálním letadle způsobil komplikace, letecká záchranná služba provede let na hladině moře s vyšším tlakem vzduchu. Tímto způsobem lze také rychle a bezpečně přepravit pacienty s horečkou domů.

Náklady a převzetí nákladů na sanitní let

Náklady na sanitní let lze bohužel kalkulovat pouze individuálně, takže v tuto chvíli nemůžeme poskytnout žádné obecné informace. Rádi vám však vysvětlíme, které faktory hrají nejdůležitější roli. Důležitou roli hraje samozřejmě trasa letu a také přesný zdravotní stav našeho pacienta. Kromě toho bereme v úvahu, jak naléhavý je let a kolik příbuzných má cestovat jako doprovod. Pokud je nutný let na hladině moře, budou účtovány dodatečné náklady.

Pokud máte platné cestovní nebo mezinárodní zdravotní pojištění, je jistá šance, že náklady budou hrazeny. Zde záleží především na tom, zda se pojištění vztahuje pouze na případy „lékařsky nezbytné“ nebo také „lékařsky rozumné“. Zpětná přeprava je nezbytná, pokud vhodné ošetření na místě není možné. To však platí pouze v některých zemích, kde cestujete, a v případě zvlášť závažných onemocnění. Na druhou stranu má zpětná přeprava ze zahraničí smysl, pokud léčba doma slibuje lepší výsledky. Je tomu tak ve většině případů, ale jen několik málo zásad pokrývá také lékařsky rozumnou zpětnou přepravu.

Dobré důvody pro velitelství letecké záchranky

Centrum letecké záchranky je vaším spolehlivým partnerem, když potřebujete leteckou záchranku. Naše mezinárodní síť moderně vybavených sanitních letounů je pro vás připravena po celém světě, abychom mohli provést lékařskou zpětnou přepravu bez ohledu na to, kde se nacházíte. Náš mnohojazyčný personál Vás podpoří v komunikaci se zdravotnickým personálem v místě pobytu a zajistí Vám co nejrychlejší dopravu. A během letu se o vás postarají zkušení letečtí lékaři, abyste i přes horečku mohli být bezpečně dopraveni domů. Důvěřujte našim desetiletím zkušeností!

Kontaktujte nás

Nerozumíte něčemu nebo nám chcete zaslat nezávazný dotaz? Pak nás můžete zkontaktovat každý den nonstop.

Kontaktujte nás