Létání s anémií

Doba čtení: 3 minut

Z hlediska objemu cestujících je letadlo druhým nejbezpečnějším dopravním prostředkem na světě. Nejbezpečnějším jsou výtahy, ale mají velmi omezený rozsah pohybu. Pokud chcete, můžete letět kolem celé Země za přibližně 60 hodin běžnou linkou, a to hlavně proto, že moderní osobní letadla se pohybují ve výškách kolem 10 000 m nad mořem. V této nadmořské výšce je odpor vzduchu díky řídké atmosféře tak nízký, že pomocí proudových motorů lze dosáhnout rychlosti kolem 1000 km/h. Řídká atmosféra však také znamená, že ve vzduchu je mnohem méně kyslíku než v blízkosti Země.

Ambulanzjet

Cestující v letadle samozřejmě není skutečně vystaven atmosféře, která je 10 km nad zemí. Každé osobní letadlo, které může dosáhnout takové výšky, má přetlakový systém kabiny, který vytváří atmosféru s vyšším tlakem vzduchu a větším množstvím kyslíku. Ale designéři letadel musejí dělat kompromisy. Stavba přetlakové kabiny, která vytváří atmosféru zhruba ekvivalentní výšce asi 200 m nad mořem ve výšce 10 000 m, by způsobilo, že letadlo bude příliš těžké.

Atmosféra v letadle ve skutečnosti letícím vysoko nad mraky a odpovídá nadmořské výšce kolem 2 500 až 3 000 m. Zdraví lidé obvykle nemají během letu žádné problémy. Až asi ve 4 000 m nad hladinou moře si tělo může kompenzovat nižší obsah kyslíku ve vzduchu zvýšením srdečního rytmu, lidé ale žijí i v mnohem vyšších oblastech. Pokud je však cestující chudokrevný, může to být problematické. My v Centru sanitní lety organizujeme speciální leteckou dopravu pro lidi s anémií.

Co je to anémie ?

V minulosti byla anémie známá také jako bělení, protože lidé s ní jsou velmi bledí. U anémie se objevuje pokles hemoglobinu v krvi, což je takzvaná anémie. Hemoglobin je bílkovina v červených krvinkách, která je zodpovědná za vazbu molekul kyslíku absorbovaných dýcháním, aby se pak mohly dostat do orgánů krevním řečištěm. Příliš málo proteinů hemoglobinu v krvi vede k nedostatečnému přísunu kyslíku do těla. Nedostatek hemoglobinu mohou způsobovat různá základní onemocnění. Anémie nikdy není nezávislou chorobou, ale důsledkem jiné nemoci.

Anämie

Proč je létání s anémií tak problematické?

Jak již bylo zmíněno, v běžných osobních letadlech je atmosférický tlak, který odpovídá asi 2 500 m nad mořem. Obsah kyslíku ve vzduchu je přibližně o 21 % vyšší než v blízkosti Země, ale tělo již kvůli nízkému tlaku vzduchu nedokáže absorbovat tolik kyslíku jako obvykle. Nasycení v krvi klesá z přibližně 98 % na přibližně 92 %.

Anemičtí lidé mají nyní předem nízkou saturaci kyslíkem, což vede ke kritickému nedostatku kyslíku v letadle. To je také umocněno velmi suchým vzduchem v letadle. Nižší vlhkost vzduchu způsobuje expanzi cév těla, což vede ke zvýšené potřebě kyslíku. Srdce pacienta s anémií se snaží kompenzovat nedostatečné zásobování rychlejším tlukotem a zvyšuje se také dechová frekvence. Nakonec to může vést ke kolapsu dýchacího systému nebo oběhového systému, a dokonce k zástavě srdce.

Co mám dělat s anémií v zahraničí?

Kdokoli, kdo během cesty onemocní nebo se mu stane nehoda, může za určitých okolností onemocnět anemií, například vysokou ztrátou krve v důsledku vnitřního nebo vnějšího krvácení, ale také infekcí. Výsledkem je, že původně zamýšlenou zpáteční cestu v letadle nelze zahájit, aniž byste se vystavili velmi vysokému riziku.

V případě krátkých cest lze zpáteční cestu provést sanitním vozidlem, ale neexistuje rozumná alternativa k letu letadlem na střední, a zvláště dlouhé cesty. Létání s anémií je však možné, pokud probíhá jako součást takzvaného letu na úrovni hladiny moře.

Co je let na úrovni hladiny moře?

Pro pacienty trpící anémií poskytujeme sanitní letadlo se speciální přetlakovou kabinou: Pro lidi s anémií jsou možné i dálkové lety, protože tlak v kabině může být udržován na úrovni země skrz přetlakovou kabinu. I když letadlo vystoupá do cestovní výšky asi 9 000 m, vnitřní tlak v kabině zůstává na úrovni 600 až 900 metrů nad mořem.

Kolik stojí létání s anémií?

Důležitá otázka, na kterou však není snadné odpovědět. Nejprve je třeba vyjasnit určité body:

  • O jaký druh anémie jde a jaký je váš základní stav?
  • Jsou možné různé letové trasy?
  • Jak dlouho trvá let v závislosti na zvolené trase?
  • Jsou mezipřistání možná nebo ne?

Z těchto čtyř otázek lze odvodit další otázky nebo odpovědi. Například, jaký typ letadla je vybrán a jak musí být složen zdravotnický personál na palubě, aby byla zajištěna optimální péče o pacienta. Okamžitě nám zavolejte, abychom vám mohli na základě faktů poskytnout nezávaznou nabídku.

Létání s anémií pořádané Centrem sanitní lety. Nepomáháme vám jen zorganizovat let na úrovni hladiny moře v sanitním letadle. Jsme tu pro vás od vašeho odletu do zahraničí až po váš konečný příjezd do České republiky. Z postele do postele. Naše služba zahrnuje také organizaci sanitky v zahraničí pro přepravu na letiště a v České republice z letiště do nemocnice. Mluvíme všemi jazyky a jsme doma v mnoha zemích. S našimi kontakty a naší sítí zajišťujeme, aby se váš milovaný vrátil bezpečně a zdravý i přes anémii.

Kontaktujte nás

Nerozumíte něčemu nebo nám chcete zaslat nezávazný dotaz? Pak nás můžete zkontaktovat každý den nonstop.

Kontaktujte nás