Zpětná přeprava s intubací kvůli koronaviru

Pokud má infekce koronavirem těžký průběh, pacient často potřebuje další ventilaci: Vlastní plíce nejsou kvůli nemoci dostatečně výkonné, aby samy zásobily tělo dostatečným množstvím kyslíku. K tomu se s výhodou používají neinvazivní metody, kdy pacient dostává další kyslík přes dýchací masku. Pokud to však nestačí, musí být pacient intubován. Ale co to vlastně intubace je a jak ovlivňuje provádění zpětné přepravy s koronavirem?

Co se děje během intubace?

Během intubace se pacientovi zavede do hrdla a průdušnice dutá trubice zvaná trubice. Dutá trubice je dostatečně stabilní, aby udržela dýchací cesty otevřené a zároveň zabránila vnikání cizích látek, jako jsou sliny, do plic. Na vnější konec hadičky lze nyní připojit ventilátor, který přetlakem přivádí kyslík do plic.

Pacient je během intubace uveden do indukovaného kómatu. V důsledku toho si není vědom intubace. Dýchací svaly přestávají pracovat, protože je zajištěn přívod kyslíku.

Výhoda intubace: Větší množství kyslíku lze pumpovat přímo do plic po delší dobu. Protože zásobování pacienta kyslíkem již nezávisí na jeho schopnosti dýchat, je zajištěno rovnoměrné zásobování. Intubace má však také nevýhody: Jde o invazivní zákrok, a proto představuje pro organismus potenciální zátěž.

Sanitní lety s koronavirem a intubace

Pokud má být pacient s koronavirem převezen v sanitním letadle, není intubace překážkou. Zdravotnická zařízení na palubě umožňují přepravu a nepřetržitou ventilaci intubovaných pacientů, pokud jsou jinak letuschopní.

Naopak i někteří pacienti, kteří jsou v nemocnici na místě neinvazivně ventilováni, musí být pro sanitní let intubováni. Tento postup je podrobněji vysvětlen zde.

Proč musí být někteří pacienti pro sanitní let intubováni?

Infekce Covid může oslabit plíce natolik, že za normálních podmínek na zemi je umělé dýchání již nutné. Nyní je tu také skutečnost, že vzduch v letadle obsahuje kvůli nadmořské výšce méně kyslíku. Oslabené plíce by tím pádem vyžadovaly přísun ještě většího množství kyslíku a to už v určité chvíli nelze neinvazivními metodami zaručit.

Vzhledem k tomu, že intubace je poměrně složitý postup, neměla by být pokud možno prováděna během letu – zvláště ne u pacientů s infekčním koronavirem. Na palubě je to určitě možné a v případě nouze lze pacienta zaintubovat i v sanitním letounu. Takovým nouzovým situacím je však třeba za každou cenu předcházet. Není tedy možné čekat, zda neinvazivní postupy mohou stačit.

Kdy musí být pacient intubován pro sanitní let?

Naštěstí je intubace nutná pouze v případě, že průběh koronavirové infekce je velmi závažný. Bohužel neexistuje jediná hodnota, kterou by lékař mohl použít k přesnému určení potřeby. Spíše je třeba při rozhodování zohlednit celkový stav pacienta. Dá se ale říci, že pacienti, kteří musí být pro sanitní let intubováni, jsou již v nemocnici ventilováni větším množstvím kyslíku.

Alternativy ke zpětné přepravě s koronavirem s intubací?

Intubace je mezi příbuznými často naplněna pochybnostmi a obavami a je často odmítána - zvláště pokud má být provedena za účelem sanitního letu a není v současné době nutná na zemi. Bez intubace však pacient není způsobilý létat, takže sanitní let nemůže proběhnout. Existují v takových situacích alternativy? Bohužel všechny ostatní možnosti jsou spojeny se značnými nevýhodami, a proto jsou zřídka zvažovány.

  • Převoz v sanitce ušetří pacienta vzduch s nízkým obsahem kyslíku v letadle. Ale přichází s dalšími problémy. Dlouhá jízda v sanitce je pro pacienta mnohem více stresující a namáhavější, a proto je v mnoha případech vyloučena. Navíc i přes omezený prostor musí být sanitka schopna přepravit dostatek kyslíku po celou dobu jízdy – včetně rezervy, aby byla připravena na nepředvídatelné události, jako jsou dopravní zácpy. V souladu s tím může být zpětná přeprava realizována pouze na velmi krátké vzdálenosti.
  • Sanitní vrtulník nelétá tak vysoko jako letadlo, takže vzduch na palubě obsahuje více kyslíku. Na druhou stranu je dolet výrazně kratší, takže vrtulník musí často zastavovat kvůli doplňování paliva. Ve vrtulníku je navíc jen málo místa pro další kyslíkové láhve, takže tento dopravní prostředek téměř vždy odradí.
  • Čekání je možností pouze v omezené míře: Pacient samozřejmě může zpočátku zůstat v místní nemocnici v naději, že se jeho stav zlepší natolik, aby mohl později provést sanitní let bez intubace. Důvodem zpětné přepravy s koronavirem je však obvykle nespokojenost se zdravotní situací na místě. Myšlenka, že tato situace přinese výrazné zlepšení, se zdá odpovídajícím způsobem absurdní. Navíc existuje určité riziko, že se koronavirové onemocnění bude nadále zhoršovat a pacient nakonec nebude transportovatelný ani s intubací.

Závěr

Rozhodnutí pro nebo proti intubaci je vždy na pacientovi a jeho příbuzných. Obavy jsou v tomto bodě zcela pochopitelné. Ale také je třeba mít na paměti, že renomovaný lékař doporučí intubaci pouze v případě, že výhody převažují nad nevýhodami. Bohužel za určitých okolností je třeba požadavek zpětné přepravy koronaviru poměřovat s požadavkem na výhradně neinvazivní ventilaci. Ve většině případů neexistuje reálná alternativa k přepravě leteckou záchrannou službou.

Kontaktujte nás

Nerozumíte něčemu nebo nám chcete zaslat nezávazný dotaz? Pak nás můžete zkontaktovat každý den nonstop. Kontaktujte nás: 

Zpět na přehled